Növények a kertemben

Szeretettel köszöntelek a kertemben…

Útifű

Written By: admin - dec• 04•10

Útifű

Címszó: ÚTIFŰ,

UTIFŰ Czuczor Gergely, Fogarasi János: A magyar nyelv szótára. [1862.] (úti-fű) ösz. fn. Növénynem a négy hímesek seregéből és egyanyások rendéből; csészéje négy metszésű; bokrétájának metszései hátraszegettek; hímszálai a virágnál sokkal hosszabbak; tokja két rekeszű, derekán nyiló; virágzása füzéres. (Plantago). Fajai többfélék, részint leveles szárúk, részint leveletlen tőkocsányúk. Ilyenek a leveletlen tőkocsányúak közől a széles úti fű (plantmajor), köznéven: széles levelű úifű, közönséges útifű v. csak útifű; a közép útifű, (plant. media), köznéven szőrös útifű; a keskeny útifű (plant. lanceolata.), köznéven: hegyes útifű, hosszu útifű, keskeny útifű; a szíki útifű (pl. maritima), köznéven: hajmalevelü útifű, tengeri útifű; a csipkés útifű (plant. lusitanica) köznéven: kigyónyelvű fű; a hollóláb úti fű (pl. coronopifolia), köznéven: varjuláb, hollóláb, kigyóharapta fű; a leveles száruak közől a balhaútifű (plant. psyllium), köznéven: balhafű, balhamag. – Nevét onnan kapta, mert az utak és ösvények mentében szeret tenyészni.

Gyógyerejű fű. Útifüvet tett a talpa alá, képes kifejezéssel am. elillant, elszökött.

Indiában és Iránban őshonos, a magokat pedig leggyakrabban gyógyászati célokra használják. A maghéjat szintén használják a székrekedés ellen, de néhányan túl erősnek tartják a mindennapi használathoz.

Az útifűfélék családjába tartozó lándzsás útifű 10-40 cm magas növény, mely réteken, száraz gyepekben mindenütt közönséges, áprilistól augusztusig virágzik. A lándzsás útifű szára 5 barázdájú, levelei tőállók, lándzsásak, 3-5 erűek. A virágzat gömbös, hosszúkás, a porzók halványlilák vagy fehérek.

Az útifű napjaink legnépszerűbb étkezési rostja, és bár leginkább arról ismert, hogy tisztán tartja a légutakat (és hogy csökkenti a székrekedést), kimutatták, hogy elősegíti a testsúlycsökkenést, méregtelenítést, általános emésztési zavarok kezelését, javítja az általános egészségi állapotot és a betegségek elleni harcban is potenciális segítséget nyújt.

Azoknak a sportolóknak a számára, akik detoxikálni szeretnék testüket érdekes lehet az útifű rost, mivel javítja a béltraktus egészségét, ami többletenergiát, jobb tápanyagfelszívódást, és jobb egészségi állapotot eredményez, megszabadítva minket a raktározott mérgektől, és a gázoktól ill. a felfúvódástól.

Szintén előnyös lehet súlyvesztés szempontjából. Néhány tudós szerint, ha az alany egyszerűen extra rosttal (ami az útifűben megtalálható) egészíti ki diétáját, az egészséges súlyvesztésre való képesség szignifikánsan növekszik.

  • Csökkenti a magas vércukorszintet, és segíti a glükóztoleranciát.
  • Méregteleníti a szervezetet azzal, hogy kimossa a toxikus anyagokat az emésztőrendszerből
  • Segít eltávolítani a kolesztérólt és a triglicerideket, így csökkentve a vérben ezen káros anyagok szintjét

Kutatások alapján az útifű a következő betegségek kezelésekor lehet hasznos:

  • Atherosclerosis
  • Herpesz
  • Magas vércukorszint
  • Irritációs bélszindróma (emésztőrendszeri rendellenesség)
  • Székrekedés
  • Diabétesz (azonban a glükózszintben komplikációkat okozhat)
  • Szívelégtelenség
  • Elhízás
  • Hasmenés

Az egyik legnépszerűbb étrendi rostként az útifű leginkább a székrekedést csökkentő hatásáról ismert. A kutatások azonban rámutattak, hogy egy sor egyéb kellemetlenséggel szemben is hatékony lehet  a hasmenéstől az aranyérig, vagy az irritációs bélszindrómáig.

Az útifű gazdag rostokban, és egy mucilage nevű anyagban. Alapesetben, mikor az útifüvet vízzel keverik, saját súlyának 8-14 szeresére dagad, és zselatinszerű anyagot alkot, mely segít hidratált állapotban tartani az emésztőrendszert. Ez azt jelenti, hogy ami kijön, az lágyabb és könnyebben jut végig a bélrendszeren. Mindemellett azt a reflexet is stimulálja, ami a belek számára szükséges ahhoz, hogy kiürüljenek.

Az emésztő rendszer felügyelőjeként az útifű segít enyhíteni a nem fertőzés eredetű hasmenést azzal, hogy besűríti az ürüléke.

Miért is fontos ez?

Talán arra gondolsz, miért is akarnád hidratálni az emésztőrendszeredet. Nos, azon kívül, hogy ez segít a béltraktusnak, hogy szabadon haladjon át rajta minden, és hogy a rossz közérzet  mondjuk úgy, amikor minden megreked  így kikerülhető, az útifű a jelek szerint kitakarítja az emésztőrendszert, és eltávolítja a nemkívánatos koleszterolt és toxinokat, melyek gátolhatják szervezetünk működését.

Mi több, mivel az útifű megduzzad a pociban, segít a teltségérzet kialakulásában, így csökkentve a túlevés veszélyét, ami természetesen hosszú távon a súlyvesztést is jótékonyan befolyásolja.

Amit a kutatások kimutattak

Ez a rost a számos kutatás alapján nem csupán segít csökkenteni a székrekedést, hanem csökkenti a triglicerid szintet és a teljes koleszterin szintet is, míg az egészséges HDL koleszterin szintet nem befolyásolja.

Érdekes módon, az útifű a cukorbetegek számára is előnyös lehet, mivel javítja a glükóztoleranciát. Egyelőre a kutatások még kezdeti fázisban vannak, de a társadalmunkra jellemző megnövekedett finomított cukorfogyasztás mellett a javuló glükóztolerancia egyre fontosabb lehet. Az útifű az aranyér tüneteit is enyhíti, pl. a fájdalmat és a vérzést, de az irritációs bélszindróma tünetei esetében is jótékony hatása van.

Következtetés

Míg az útifű tartalmú kiegészítőket általában “laxativ”-oknak hívják, és többnyire a székrekedéssel hozzák összefüggésbe, a teljes igazság jóval többről szól. Sokan nem esznek elegendő rostot, túl sok finomított cukrot fogyasztanak, és veszélyesen magas a zsírok mennyisége a vérükben. A test emésztőrendszerének kordában tartásával ez az elképesztő rost segíthet mind a zsírvesztésben, mind pedig az általános egészségi állapot megőrzésében.

Felhasználási javaslatok

Mennyiség

A legtöbb kutatás során 5-10 gramm (1 teáskanál) útifű maghéjat, vagy 10-20 gramm (2 teáskanál) porrá őrölt magot használtak, 2-3 alkalommal naponta, leginkább étkezések előtt.

Fontos megjegyzés

Ha por alakban szedjük, fel kell oldani egy nagy pohár vízben. Bekeverés után azonnal fogyasztandó.

Időzítés

Az útifű akkor fejti ki leginkább hatását, ha szedése alatt és után sok vizet fogyasztunk  néhány tudós azt javasolja, hogy 2-3 pohár vízzel szedjük be. Amennyiben székrekedés ellen vagy más, emésztőrendszeri megbetegedés ellen alkalmazzuk, napi két-három alkalommal történő szedése étkezések nélkül elegendőnek tűnik. Ha a koleszterinszintet akarjuk csökkenteni, a kutatások ugyancsak a napi két-három, étkezések nélküli bevitelt mutatják megfelelőnek.

Az útifű szinergistái:

Az útifű és az aloe vera jól hatnak együtt az irritációs bélszindróma tüneteinek enyhítésekor.

Biztonsági tudnivalók:

Ha több mint napi három adagot szedünk, gázképződést, puffadást és hasmenést tapasztalhatunk.

Az útifű mérgező hatása:

Nincs ismert mérgező hatása.

Tiltások és korlátozások:

Nem dokumentáltak.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

%d blogger ezt szereti: